29.3.–21.4. Näkemisestä – On Seeing, Turun Taidehalli (solo exhibition)

Näkemisestä
Näkemisestä on pimiön kaltainen installaatio, joka käsittelee näkemistä ja näkymistä yhteiskunnassa. Samalla kun kokemuksemme maailmasta on äärimmilleen visualisoitunutta ja kuvat maailman joka kolkasta kulkevat kanssamme älylaitteiden näytöillä kaikkialle, ohitamme entistä helpommin lähellämme olevat  ihmiset, asiat ja tapahtumat, ellei niillä ole suoraa yhteyttä omaan elämäämme. Installaatiossa ottamani muotokuvat ovat esillä aluksi valokuvan latentissa* (kehittämättömässä) olomuodossa.  Näyttelyssä katsoja saa kohdata muotokuvien henkilöt aluksi heidän omien ajatustensa kautta.
Näkemisestä nostaa käsillä tekemisen ja analogisen valokuvan olemuksen taiteeksi. Teoksessa tekniikka ja materiaalien ominaisuudet ovat osa sisältöä.

 

* Latentti = jota ei voi havaita, piilevä
Perinteinen valokuva negatiivifilmistä vedostetaan siten, että filmi asetetaan suurennuskojeeseen. Siinä valo kulkee negatiivin lävitse valokuvapaperin pinnalle, johon muodostuu kuva. Valotus synnyttää valokuvapaperin sisältämään hopeaan latentin kuvan, joka ei sellaisenaan ole havaittava, mutta se saadaan näkyviin kehittämällä. Jotta kuva säilyisi ja olisi myös tarkasteltavissa valossa, se pitää vielä kiinnittää eli valokuvapaperista poistetaan valottumaton ja kehittymätön hopea.

––––––––––––––––––

On Seeing is a darkroom like installation that handles seeing and being seen in the society. While our experience of the world is extremely visualised and images from all around the globe travel with us everywhere on the screens of mobile devices, we tend to pass by more frequently than before people, events and happenings around us. Unless they have a direct connection to our lives. In the installation the portrait photographs are at first presented in the analogue photograph’s latent* (undeveloped) state. The audience gets to meet the people in the images at first via their own words.
On seeing bases as well on the process and raises the essence of analogue photography in the substance of the art work. In the piece the technic and the qualities of the used materials are a part of the concept.

 

* Latent = present but not visible, apparent, or actualised; existing as potential
When printing photographic images analogically of a negative film, the film is first placed in an enlarger, where light passes through the negative and projects the image on to a photographic paper. The (light) exposure will create a latent image on the silver, contained within the photo paper. This image is as such not visible, but can be made visible through development. In order to preserve the image and make it endure white light, the print must be fixed. In the fixing process the silver that was not exposed nor developed will be removed from the paper.