27.4. – 20.5.2018, Manual, Hippolyte (group exhibition)

 

Viivi Nieminen, Pallo, 2018 (kuva/picture: Jenni Haili)

Viivi Nieminen, Pallo, 2018 (kuva/picture: tinatypia/tintype, Jenni Haili)

Manual
Petri Anttonen, Jari Eklund, Yehia Eweis, Jenni Haili, Tiina Itkonen, Tuukka Kaila, Petri Kuokka, Raakel Kuukka, Viivi Nieminen, Sanni Seppo

27.4.–20.5.2018
Valokuvagalleria Hippolyte & Hippolyte Studio
Avoinna: ti–pe 12–17, la–su 12–16

Manual –näyttely antaa katsojan kurkistaa valokuvataiteen tiloihin ja tilanteisiin sekä yleisemmin kuvataiteilijan työn arkisiin ja sisällöllisiin kysymyksiin. Taiteilijan työn tavat, materiaalit, tilat ja ajankäyttö kietoutuvat toisiinsa poikkeuksellisella tavalla kun sitä vertaa monen muun ammattikunnan arkeen. Näyttelyyn Hippolytessä osallistuu kymmenen valokuvallista ilmaisua osana työskentelyään käyttävää taiteilijaa, jotka ovat kaikki Valokuvataiteilijoiden värivedostusosuuskunta Värinän jäseniä. Näyttelyn koostaminen on tapahtunut kollektiivisena prosessina, jonka aikana teoksia ja niiden luonnoksia on katsottu, niistä on puhuttu ja työskentelyn eri vaiheita on jaettu kollegoiden kanssa. Taiteilijalähtöisten tilojen, kuten Värinän tai Hippolyten, vahvuus onkin juuri se, että ne tarjoavat taiteilijoille mahdollisuuden kollegiaaliseen tukeen usein melko yksinäisessä työskentelyssä.

Taiteellisen työn peruspiirteet näkyvät myös näyttelyyn valikoituneissa teoksissa. Sen erottumattomuus muusta elämästä käy esiin esimerkiksi perhettä kuvaavissa teoksissa, joissa arkinen perhealbumikuva sekoittuu tai kehittyy osaksi taiteellista tuotantoa. Myös valokuvaamisen muuttuminen entistä arkisemmaksi osaksi elämää tulee esiin teoksissa, jotka hyödyntävät muun muassa kännykkäkuvaamisen muistiinpanomaisuutta. Toisaalta elämän ja ympäristön jatkuva tallentaminen rakentaa aivan uudenlaista visuaalista arjen arkistoa.

Valokuvan tallennus- ja esitystekniikoiden suhde ympäristöön nousee myös voimakkaaksi teemaksi näyttelyn teoksissa. Valokuvan tuottaminen vaatii suuria määriä jalometalleja, kemikaaleja ja paperia, öljyä ja niin edelleen,  jolloin taiteilijan valinnat voivat joutua törmäyskurssille ekologisten arvojen kanssa. Näihin ongelmiin ratkaisujen etsiminen on monen teoksen taustalla. Valokuva tuntuu edelleen olevan vertaansa vailla ideologisen sisällön välittämiseen sen näennäisen välittömyyden ja todistuksellisuuden ansioista. Onko meidän vielä tässäkin ajassa helpompi nähdä, ymmärtää ja sisäistää ympäristön tilaa kun näemme sen ikään kuin omin silmin, valokuvan välityksellä?

Värinä on valokuvataiteilijoiden perustama osuuskunta, joka mahdollistaa vedosten toteuttamisen itse, sen omissa tiloissa ja omin välinein. Osuuskunnan käytössä, Helsingin Vallilassa on laitteistot niin analogiseen värivedostamiseen kuin digitaaliseen tulostamiseen. Vedostamisen prosessilla on valokuvataiteilijoille erilaisia merkityksiä, mutta prosessin omaehtoinen hallinta tarjoaa mahdollisuuden käyttää sitä halutessaan osana taiteellista työskentelyä.  Toisaalta se tarjoaa myös mahdollisuuden kokeiluihin ja leikittelyyn. Niiden kautta syntyneet uudet oivallukset toimivat ehkä tukena tai jopa lähtökohtana taiteilijan työskentelylle.

Näyttelyn teemoja pohtii myös näyttelyn avajaisissa julkaistava kirjailija Antti Nylénin kirjoittama essee Tekemisen puolustus (esseen sisältävä zine on ostettavissa Hippolytestä hintaan 2 €. Julkaisija Rooftop Press). Nylén moderoi myös näyttelyn yhteydessä järjestettävän keskustelun “Tehty, ei otettu” torstaina 3.5. klo 17. Valokuvataiteiljan roolia sekä tekemisen ja ottamisen suhdetta käsittelevään keskusteluun osallistuvat Nylénin lisäksi valokuvataiteilijat Yehia Eweis, Tuukka Kaila, Raakel Kuukka ja Sanni Seppo. 

HBL 5.5.2018 Konstrecension

HS 11.5.2018 Nämä näyttelyt kannattaa nähdä tänä viikonloppuna
Screen Shot 2018-05-13 at 11.06.11

––––––––––––––

Manual
Petri Anttonen, Jari Eklund, Yehia Eweis, Jenni Haili, Tiina Itkonen, Tuukka Kaila, Petri Kuokka, Raakel Kuukka, Viivi Nieminen, Sanni Seppo

27 April – 20 May 2018
Photographic Gallery Hippolyte & Hippolyte Studio
Exhibition open: Tue–Fri 12:00–17:00, Sat–Sun 12:00–16:00

Manual lets you take a peek into spaces and situations of photographic art, but also more broadly into both the mundane and conceptual questions present in the daily tasks of a visual artist. Artistic work, its modes, materials, locations and the time put into it intertwine unusually when compared to many other professions. The exhibition at Hippolyte includes ten artists who all use some dimension of photography in their work. All are members of the colour printing cooperative Värinä and the exhibition is a result of creative reciprocity—phases of sharing and critique. Herein lies the strength of the artist-run space—like Värinä or Hippolyte—where access to collegial support within an otherwise isolated process continues.

Many of the aspects of artistic methodology and procedures are present in the artworks. In the pieces where images for, or from, the family album intertwine and develop into creative practice, exemplify the ways life outside making work act somewhat inseparable from the conscious actions of artistic methodology. Also, the act of photography, in general, has become as mundane as any other prosaic activity of everyday life. The continuous recording of our lives and surroundings build into an entirely new type of visual archiving—seen in pieces that employ the quality of annotation in mobile photography.

The contrapuntal relationship between photographic procedures—taking and presenting images— and the environment has an additional and significant presence in the exhibition. Producing photographs require the excavation of copious amounts of precious metals, the use of chemicals as well as paper, oil, etc. This often confronts artistic choices with ecological ones, which can often collide with personal ethical values. Different ways of dealing with these contradictions and entanglements can be seen in many of the works. Meanwhile, photography maintains a particular place in mediating ideological content through its perceived immediacy and tacit implications of proof, truthfulness and bearing witness. With the ubiquitous nature of images how can photography maintain a critical edge, or engender further understanding of ecological degradation?

Värinä is a cooperative run by photographic artists, which provides the possibility to produce prints independently, with materials and equipment located on site. The cooperative owns facilities for both analogue and digital printing in the Vallila district of Helsinki. The process of printing and darkroom work play varying roles to different artists and the space provides the opportunity and access for those interested in mastering these material aspects of artistic production. This also fosters experimentality and playfulness, providing new insights that can support or even act as a new starting point for the artistic praxis.

The themes and works in the exhibition are reflected upon in an essay by the author Antti Nylén, published in connection with the opening. Additionally, Antti Nylén will moderate a discussion during the exhibition, at 5 pm on Thursday, May 3.